Svar på kommentar

Från: Anonym
 
Hej! kan ni inte lägga ut information om hur man ska rida varje ponny i typ skritt,trav och galopp det vore jättekul och bra :D
 

 
Svar: Haha det var en klurig fråga kan jag lova! Jag tror inte att man kan berätta hur man "ska" rida en speciell ponny för att den ska gå bra. Det är så olika från dag till dag. Ibland är de på bra humör och ibland på lite mindre bra humör helt enkelt!
 
Men om jag ska dra alla ridskoleponnyer/hästar över en kant så bör man tänka på att de rids av olika ryttare varje dag. Och vi ryttare är väldigt olika och rider ofta på helt olika sätt. Vissa är mer erfarna och andra mindre. Och som tur är har våra fina ridskolehästar vant sig vid detta. De kanske inte är lika finslipade och vassa som en häst som rids av samma ryttare varje dag är, och det måste man acceptera. Men de gör alltid sitt yttersta för att försöka förstå vad vi vill och göra det vi säger åt dem.
 
De har lärt sig sortera ut det viktigaste vi ryttare säger åt dem vilket inte är så enkelt då man som ryttare ofta har sina svagheter. Exempelvis kanske man har svårt att trampa ner hälen i stigbygeln ordentligt så hälen hela tiden pekar upp i hästens mage. Eller något annat som stör hästen som vi egentligen gör helt omedvetet. Men hur ska hästen kunna veta om vi gör en rörelse medvetet eller omedvetet?
Som i exemplet jag skrev om att man pekar upp hälen i hästens mage utan att man tänker på det. Hur ska hästen veta om du vill att den ska framåt eller om du bara råkar sitta så med fötterna?
 
Så detta är ridskolehästarnas specialitet! De lyssnar på det som verkar viktigast. Därför tror jag att man måste vara bestämd i det man vill men ändå vara mjuk och försiktig (haha dubbla budskap!). Men om jag ska förklara lite mer så tror jag att man måste vara tydlig i det man vill utan att behöva dra i tyglar och banka med skänklar. Och det viktigaste av allt är att berätta för hästen när den varit duktig! En klapp på halsen eller att ge efter lite på tygeln. Själv så gör jag ofta både och, plus att man kanske säger "bra" eller "duktig" med en glad ton! :)
 
En annan positiv grej är att vara lugn och ta saker lite med en klackspark och tänka att: Oj, galoppfattningen fungerade inte så bra! Jaja vi provar en gång till! Och inte stressa upp sig över att det inte fungerade första gången. Vissa saker tar helt enkelt mer tid än andra.
 
 
Det här var nog inte svaret du ville ha på din fråga men jag tror inte att man kan beskriva hur man ska rida en häst med ord. Man måste prova sig fram och se vad som fungerar. Och man har ridlärarna som hjälp.
 
Om du vill veta mer om hur hästarna är speciellt exempelvis om de är pigga osv. så kan du läsa under fliken "Ridskolan" och sedan under "Om ridskolehästarna" :)
 
/Evelina
 
 


Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej på bloggen)

Om du har en blogg, länka den gärna här :)

Kommentar:

RSS 2.0