Att rida med sporrar

Angående en kommentar vi fick om sporrar och att man inte borde rida med det om man inte kan fick mig att skriva ett inlägg om sporrar.
 
Sporrarna är ju till för att hästen ska lyssna bättre (eller om man har en ganska skänkeldöv häst så att man inte ska behöva banka med hälarna), man ska bara behöva dutta lite med sporren.
 
Jag personligen rider aldrig med sporrar helt enkelt för att jag inte riktigt vet hur jag ska använda dom korrekt.
Sen så trivs inte alla ridskolehästar med sporrar utan jobbar hellre ihop med en ryttare utan metallpinnar på fötterna.
 
Därför är det viktigt att ni som rider frågar er ridlärare:
- Är jag mogen att rida med sporrar?
- Kan man använda sporrar på hästen jag ska rida?
- Hur långa ska mina sporrar vara?
 
Dom få gånger som jag ridit med sporrar så har jag använt ett par sporrar som är 15mm långa med rund spets.
Jag tycker att dom är lagom långa. 15mm är de längsta sporrar man får ha när man tävlar ponny.
 
Sen så ska man verkligen inte sitta och gnaga med sporrarna. Man måste vara försiktigare än ifall man inte hade haft sporrar. Trycket på hästen blir ju mycket större iochmed att ytan minskar, (det fick ni lära er i skolan va?) haha, nämen ni förstår!
 
Så nu till vitsen med inlägget, FRÅGA eran ridlärare innan ni börjar rida med sporrar :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej på bloggen)

Om du har en blogg, länka den gärna här :)

Kommentar:

RSS 2.0